doc. PhDr. Hana Vlhová-Wörner, Ph.D.
Specializace
- T. G. Masaryk
- Dějiny vědeckých institucí v Československu po roce 1952
Vzdělání
- 2009 habilitace, FFUK, Praha
- 2000–2001 postdoktorální studium, Institut für Musikwissenschaft, Universita v Basileji
- 2000 PhD., FFUK, Praha
- 1991–1993 studium oboru hudební věda, Institut für Musikwissenschaft, Universita v Basileji
- 1985–1989 studium oboru hudební věda, FFUK, zakončeno s titulem PhDr. (1990)
Předchozí zaměstnání
- od 2019 zastupující profesura (Vertretungsprofessur) pro starší dějiny hudby, Universität Basel
- 2016–2017 vedoucí Kabinetu hudební historie při Etnologickém ústavu AV ČR
- 2012–2017 School of Music, Bangor University, Wales, Velká Británie, Senior Lecturer (2012–2016), Reader (2016–2017); Senior Tutor (2012–2013); Director of Graduate Studies (2013–2015); Director of Research and Deputy Head of School (2015–2016)
- 2011–2012 Fellow and Visting Assistant Professor, Institute of Sacred Music, Yale University, USA
- 2007–2010 Lecturer, University of North Carolina at Chapel HILL, USA
- 2006 Visiting Professor, Duke University, USA
- 1993–2006 Ústav hudební vědy FFUK
Badatelské zaměření
- latinská liturgická poezie, se zaměřením na sekvence a tropy
- hudba a rituál v katedrále sv. Víta v Praze
- Jistebnický kancionál a česká liturgie 15. století
- šíření a transformace latinského repertoáru od raného do pozdního středověku
- dějiny oboru
Členství v orgánech univerzit a AV, vědeckých společnostech a komisích, v redakčních radách od roku 2010:
- členka redakční rady periodik Studie o rukopisech, Musicologica Slovaca, Arte Factum
- členka oborové rady, Ústav hudební vědy FFUK
- členka Rady pracoviště EÚ AV ČR (2016–2017)
- členka společností Plainsong and Medieval Music Society (executive trustee), American musicological Society, International Musicological Society – Study Group “Cantus Planus”
Publikační činnost v MÚA AV ČR
zde viz kompletní evidenci publikační činnosti v MÚA AV ČR
Publikační činnost od r. 2010
Odborné knihy a databáze
- Vlhová-Wörner, Hana; Kolár, Jaroslav; Nejedlý, Petr; Frei, Jan; Holeton, David R.; Baťová, Eliška. Jistebnický kancionál. MS. Praha, Knihovna Národní muzea, II C 7. Kritická edice. 2. svazek. Cantionale. Chomutov: L. Marek, 2019. Monumenta liturgica bohemica, 3. ISBN 978-80-87127-98-8.
- Musiktheorie. Zeitschrift für Musikwissenschaft 3 (2019): Digital humanities (guest editor)
- Index Sequentiarum Bohemiae Medii Aevi (online databáze), září 2018 (www.hymnologica.cz)
- Manuscripti liturgici ecclesiae Pragensis (online databáze), srpen 2016 (www.hymnologica.cz)
- Repertorium troporum Bohemiae Medii Aevi IV: Agnus Dei. Praha: Bärenreiter, 2013.
- Repertorium troporum Bohemiae Medii Aevi III: Sanctus. Praha: Editio-Bärenreiter, 2010.
Studie v impaktovaných časopisech
- Bohemian Alleluia chants to the Holy Virgin from the second half of the fourteenth century. In Carolus Quartus, ed. Lenka Hlávková–David Eben, Brno: L. Marek 2019 (v tisku).
- Agnus Pairing and Disappearing: A contribution to the late chant tradition in Bohemia. Study Group, ‘Cantus Planus’ (Venice, Italy, 2014, 28 July - 1 August), ed. James Borders, Venezia, Edizioni Fondazione Levi, 2018 (v tisku).
- Liturgical poetry and poetical liturgy. Texts of motet cycles as continuation of longer compositional practice. In Motet Cycles Between Devotion and Liturgy, ed. by Daniele Filippi and Agnese Pavanello, Basel: Schwabe, 2019 (Schola Cantorum Basiliensis Scripta), s. 135–156.
- Novum sidus orientis: New identification perspectives. In Beredte Musik. Konversationen zum 80. Geburtstag von Wulf Arlt, hg. von Martin Kirnbauer, Basel: Schwabe 2018 (Schola Cantorum Basiliensis Scripta 8) ), 457–466.
- Heslo Berkeley Traktate-Sammlung. In Lexikon musiktheoretischer Schriften, hrsg. von Ullrich Scheideler and Felix Wörner, Kassel u. a.: Bärenreiter, 2017, 353-355.
- Zdeněk Nejedlý’s (1878-1962) historical narrative and ideological construction of Czech medieval music history. In Nationality and Universality. Music Historiographies in Central and Eastern Europe, hrsg. by Slawomira Zeranska-Kominek, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2016, 175–195.
- (spolu s Davidem Holetonem). Liturgy, Commemoration and Music. In A Companion to Jan Hus, ed. František Šmahel u. a., Leiden: Brill, 2014, 289–324.
- Die Spruchsang-Melodien im Kontext des spätmittelalterlichen einstimmigen Komponierens in Zentraleuropa. In Sangspruchdichtung um 1300, hrsg. von Dorothea Klein u. a., Hildesheim: Weidmannsche Verlagsbuchhandlung, 2014 (= Spolia Berolinensia. Beiträge zur Literatur- und Kulturgeschichte des Mittelalters und Neuzeit 33), 275–292.
- (spolu s Lenkou Hlávkovou). Hudba [Music]. In Husitské století [The Hussite Century], ed. František Šmahel e. a., Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2014, 474–490.
- Prag – die musikalische Tradition der Hussiten. In Zentren der Kirchenmusik, ed. Matthias Schneider and Beate Bugenhagen, Laaber: Laaber Verlag, 2011 (= Enzyklopädie der Kirchenmusik, ed. Matthias Schneider, Wolfgang Bretschneider und Günther Massenkeil, Laaber: Laaber Verlag 2010ff., vol. 2), 59–64.